Simona Spěšná o svých začátcích, plánech a fungování v novém teamu
Přinášíme Vám rozhovor s českou cyklistkou Simonou Spěšnou, která od nové sezóny jezdí na kolech značky Superior v týmu jb Brunex Superior factory Racing. Simoně se podařilo vyhrát hned první závod ve Španělské Chelvě a v dalším závodě v Banyolesu skončit na sedmém místě. Jaké má pocity z nového týmu a co by považovala za úspěšnou sezónu? To se dozvíte v rozhovoru níže.
Od nového týmu jezdíš v továrním týmu jb Brunex Superior Factory Racing, jak se v novém týmu cítíš?
m týmu se cítím dobře, jsem tu šťastná. Z počátku jsem se toho hodně bála. Přeci jen je to pro tak mladého závodníka, jako jsem já, velký krok. Tým je zahraniční, ale musím říct, že se mi splnilo očekávání a cítím se v něm opravdu dobře.
Co například jazyková bariéra?
První dny byly těžké, to nebudu nic předstírat. V týmu je většina německy hovořících parťáků a ze začátku jsem se moc nechytala. Naštěstí už se všichni při společných chvílích baví anglicky, takže už je to lepší i po jazykové stránce. Postupem času jsem navíc zjistila, že i v němčině začínám chytat nějaké fráze, nakonec to pro mě bude takové dobré zpestření.(smích)
Co nejvíc tě v novém týmu nejvíce překvapilo?
Nejvíc mě v týmu překvapila atmosféra, protože jsem se bála, že Factory team už bude tým plný profesionálů a že už nebude žádná sranda, ale atmosféra je opravdu dobrá. Předtím jsem byla v mladším týmu, kde jsem měla kamarády, ale nyní jsem ráda, že i v tomto týmu panuje dobrá nálada, kdy si zahrajeme i ping pong nebo UNO. Myslím si, že velký díl na tom má také to, že se o nás stará právě Joe a Lisa, manažeři týmu. Manželský pár, který má náš tým pod palcem a svou laskavostí tomu dávají opravdu velké kouzlo. Joe je už starší pán, ale není pro něj problém s námi oběhnout celou trať ve vysokém tempu. Na každý den jsou kola připravena v perfektním stavu. Lisa se potom stará abychom měli například čisté věci, nebo uvařená jídla, které jsou mimochodem opravdu hodně dobré.
Jaké jsou tvoje první pocity z kola Superior?
Z kola jsem mile překvapená, předtím jsem jezdila na Specializedu a mile mě překvapilo, jak nové kolo Superior jede dolů z kopce. Kolo nemá tzv. brain system, a tak je pro závodníka přívětivější a hlavně variabilnější. Můžeme si tak dobře nastavit tlaky v tlumičích, což mi vyhovuje, jelikož si závodník je schopen kolo přizpůsobit podle profilu trati. Jiné nastavení tlaku se dá využít například na techničtějších závodech, kde jsou kameny nebo hodně kořenů. Jsme spokojená také s výbavou na kole, elektrické řazení mám první rok a nemůžu si ho vynachválit. Další vychytávkou je výplň plášťů, díky kterému můžeme kola podhustit zhruba na 1 – 1,5 atmosféry a při defektu člověk dojede do depa. To se mi opravdu líbí.
Je jiné například zázemí v novém týmu oproti dřívějšku?
V minulém týmu jsme měli dobré zázemí, tady je to jiné v tom, že je tým známější. Je na nás upřena o hodně větší pozornost fanoušků. Také mi přijde, že je tým o poznání profesionálnější, což mi v postupu kariéry vyhovuje. Celkově si myslím, že tady začínám vnímat cyklistiku i trochu jako práci, ale neříkám to v negativním smyslu. Jen člověk v tak velkém týmu začíná pociťovat nějakou zodpovědnost. Můžu ale říct, že mám kolo pořád hlavně jako zálibu, kterou mám strašně ráda.
V týmu máme skvělého mechanika, který se nám spolu s Joem stará o kola a společně je připravují. Hlavní rozdíl, oproti předešlému týmu, je opravdu převážně v zájmu fanoušků, kdy se na nás při rozjíždění na válcích dívá poměrně dost lidí, což je pro mě příjemná změna.
Jak se ti líbí soustředění ve Španělsku?
Toto soustředění je spíš takový tréninkový camp na seznámení. Poprvé se vidíme celý tým, vycházíme spolu velmi dobře a líbí se mi tu. Pomyslnou třešničkou na dortu byl úspěch v Chelvě, který jsem moc nečekala.
Líbila se ti závodní trať v Chelvě?
Ano, trať se mi líbila. Mám ráda techničtější tratě, jelikož jsem spíše technický typ závodníka. Trať bych přirovnala k Touškovu, kterou znám dost dobře. Jen oproti naší trati byla sypká a hravá. Což moc v Česku nemáme. Celý závod se odehrával na takovém šotolinovém písku, a tak si člověk musel dávat pozor v zatáčkách. Myslím si, že jsem vyhrála díky technice, jelikož dolů jsem mohla jet naplno, a podařilo se mi nahnat náskok. Oproti trati v Banyolesu, která byla hodně fyzicky náročná, se mi ta v Chelvě líbila o poznání více.
Kolik takový závodní cyklista najede za sezónu kilometrů?
Minulý rok sem najela kolem 13 tis. km, což bylo ale způsobenu zdravotními problémy, které jsem během sezóny měla. Jinak najedu zhruba kolem 15 tis. km. Já si myslím, že by měl biker mít nějaký výkonnostní základ. Slýchám ale, že mezi bikery jsou cyklisti, kteří říkají, že úplně stačí 7 tis. km. Je to hodně individuální.
Trénuješ v zimě na trenažeru, nebo jaké máš přes chladné počasí alternativy?
V zimě jezdím na dráze, na které přes zimu také závodím. Dává mi to výbušnost, ale také vytrvalost a hlavně čas na kole, který je přes toto roční období potřeba. Kromě kola jezdím také hodně na běžkách, na nich ale nemám závodní ambice.
Jaké jsou tvoje ambice v nové sezóně?
Tady je odpověď jednoduchá: vyhrát titul mistryně republiky, Evropy a mistryni světa.(smích) Minulý rok jsem bohužel kvůli zdravotnímu stavu nemohla jet ani jeden z těchto závodů, v letošní sezóně bych to chtěla ráda dohnat. V novém týmu na mě není vyvíjený žádný tlak a na ty závody se opravdu těším. Ráda bych týmu přispěla nějakým velkým úspěchem. Jsem ale zvědavá, jak zvládnu tak dlouhou sezónu, jelikož většinou začínám závodit až na konci března. Sezóna tak pro mě bude nezvykle dlouhá a zajímá mě, jak na to bude reagovat moje tělo.
Kde v Čechách tě uvidíme závodit?
V Čechách mám v plánu převážně Český pohár, který je zakončený Mistrovstvím republiky ve Stupně. Ale musela jsem svůj závodní plán hodně osekat, kvůli tomu, že tento rok mám naplánovaných hodně závodů v zahraničí a přejezdy potom zpátky do Česka jsou hodně vysilující. Nejvíce se chci připravit na závod v Novém Městě na Moravě a na další velké závody což jsou Mistrovství Evropy a Mistrovství světa, které proběhne tento rok ve Francii.
A jaký je tvůj nejoblíbenější závod v sezóně?
Nejvíce se těším na závody kousek od nás v Touškově, mám tu trať ráda. Je hodně technická a to mi sedí, navíc to má i benefity jako například to, že se přijdou podívat kamarádi a známí. Podpora u trati mě vždycky nesmírně potěší. Těším se taky na Nové Město na Moravě, trať je technicky hodně náročná, takže mi může i docela sedět.