Údržba odpružené vidlice a tlumiče DVO
Tlumič i vidlice na vašem biku jsou složité komponenty a mýlí se ti, kteří je považují za bezúdržbové. Opak je pravdou, tlumič a vidlice potřebují pravidelnou péči. Obecně lze říci, že odborný servis těchto komponentů by měl být prováděn alespoň jednou až dvakrát ročně v závislosti na počtu najetých km.
Přinášíme několik tipů, jak předejít nepříjemným závadám způsobeným zanedbanou údržbou, která u pružících segmentů současně znamená snížení životnosti či ztrátu záruky.
Čistota je základ. Kluzné plochy vidlice a tlumiče je potřeba udržovat čisté pro minimalizaci tření a bezproblémový chod. Základní údržbu je dobré provést po každé jízdě, zas tolik času to nezabere. Kluzáky otřete suchým hadrem a nepoužívejte rozpouštědla nebo jiné agresivní prostředky. Mnoho nečistot chytnou blatníčky, pokud je používáte.
Mazání kluzáků vidlice provádějte po několika běžných vyjížďkách a vždy po jízdě v náročných podmínkách (déšť, bláto atd.). Mažte v místě styku kluzáku a ochranné pryžové manžety doporučenými přípravky (vyhněte se přípravkům s teflonem). Poté vidlici několikrát propružte a utřete hadrem do sucha, aby na ní nezůstaly zbytky oleje, na kterém by později ulpívaly nečistoty.
Stejně tak namažte i kluzák tlumiče.
Pokud pružení zajišťuje vzduch, kontrolujte v průběhu sezóny tlak vysokotlakou pumpičkou na vzduchové vidlice a tlumiče. Doporučená nastavení výrobce uvádí v návodu. Zapište si nastavení a tlak vzduchu, které vám vyhovují. Nízký tlak mění vlastnosti kola a v extrémním případě může dojít ke zničení tlumiče.
Nezapomínejte ani na kontrolu dotažení šroubů všech uložení zadní stavby a stejně tak i na promazání čepů vzlínavým olejem.
Do vidlice se dostávají nečistoty, které mohou způsobit například zanesení ovládacích prvků nebo prodření kluzáků vnitřních nohou vidlice. Provádějte tedy pravidelnou výměnu oleje. Ale pokud vyměníte pouze olej, část nečistot zůstane uvnitř a olej se zase rychle zanese. Pro správný chod vidlice doporučujeme její rozebrání a vyčištění všech součástí.
Větší údržbu po náročné sezóně nebo alespoň jednou za 2 roky, rozebírání nebo výměnu dílů vidlic a tlumičů každopádně nedoporučujeme zkoušet v domácích podmínkách. Tuhle odbornou práci nechte raději na proškolený servis, který se rád o vaše komponenty postará, dokonale je zrepasuje či opraví. Doplnění nebo výměna olejové náplně, výměna starého těsnění, gufera atd. Vaše vidlice nebo tlumič zase budou fungovat jako nové.
Autorizovaná záruční servisní střediska DVO:
Tato střediska vedle pravidelné údržby zajišťují i záruční servis komponentů DVO. Obracejte se výhradně na servisní střediska DVO.